Focusing jest naturalną umiejętnością kontaktowania się ze swoim doświadczeniem w ciele.
Przejawia się ono w formie uczuć, poczuć, obrazów, dźwięków czy ruchu ciała.
Część osób po paru wskazówkach instrukcji czy paru lekcjach instyntkownie wie,
jak podążać za procesem, wsłuchiwać w różne poczucia, dawać im miejsce i zrozumienie.
Czasami to jest też trudniejsze.
Wtedy dobrze jest skorzystać z indywidualnego szkolenia.
Według Focusingu zorientowanego na relacje wewnętrzne
nauka jest podzielona na
4 podstawowe poziomy:
1 Poziom: Początek drogi
5 spotkań po 2:30 godz.
Spotkanie z wewnętrznymi poczuciami
- Podstawy procesu focusingu
- Język obecności
- Nauka autonomii w procesie focusingu
- Odpowiedzialność za sesję
- Nauka wymiany sesji: towarzysz i focuser
2 Poziom: Droga towarzysza
5 spotkań po 2:30 godz.
Towarzyszenie drugiej osobie w jej wewnętrznej relacji
- Doświadczanie obecności, różne jakości obecności
- Co jest wspierające dla wewnętrznego procesu, a co nie jest.
- Doświadczenie progu/nieznanego, symbolizowanie
- Zaawansowane techniki słuchania
3 Poziom: Podróż przewodnika
5 spotkań po 2:30 godz.
Wspieranie wewnętrznej relacji drugiej osoby
- Jak prowadzić proces dla drugiej osoby na różnych etapach procesu
- Nauka typowej sesji focusingowej, uczenie się wspierających interwencji
- Nauka prowadzenia początku sesji
- Dalsza integracja umiejętności słuchania i prowadzenia sesji
- Kiedy i jak podjąć działanie, jak towarzyszyć, kiedy pojawia się cisza
- Wsparcie dla autonomii osoby doświadczającej procesu focusingu
4 Poziom: Centrum labiryntu
5 spotkań po 2:30 godz.
Facylitowanie wewnętrznej relacji drugiej osoby
- Powrót do esencji focusingu, mniej znaczy więcej
- Rozwijanie wrażliwego słuchania jako formy prowadzenia
- Pogłębienie procesu uczenia się facylitacji wewnętrznych relacji
- Praca z doświadczeniami, które są wyparte lub w konflikcie
- Praca z procesem wewnętrznej krytyki
- Co kiedy osoba w procesie focusingu czuje blokadę, przytłoczenie,
nic nie czuje lub czuje „opór”, opowiada historie w miejsce kontaktu i czucia.